Sunday, September 14, 2008

Celoteh Bahasa: Siri 2: Tupai oh Tupai!

Si Tupai!

Kat Malaysia jinak jgk kew? Selama ni, tk terhingin lak aku nk bermain2 dgn tupai2 yg slalu merobek buah durian, manggis, cempedak-nangka yg mak aku tanam dpn rumah tu...hoho, utk makluman pembaca budiman sekalian, tupai adalah musuh ketat mak aku time musim buah melanda! Hahaha. Owh, ckp psl musim buah, aritu aku rasa mcm seluruh Msia duk sebut2 musim buah masa bulan 6-7 mcm tuh termasuklaa mak aku. Baiknya mak aku, snggup simpankn 1 tupperware besar yg berisi buah durian tembaga dlm icebox tuk aku n suami aku mkn bile balik nnt...terharunya...betul2 laa mak aku nii apply prinsip: sharing is caring...

Arini aku n hubby pi Hyde Park, nk mkn x boleh kn so kita org makan angin laa...tp perut maintain x kembung yaa...hehe...On the way nk balik tu, nmpak satu couple ni dok layan tupai2 ni dgn beri biskut...tp tupai ni cam jinak2 merpati dan malu2 kucing sungguh laa...or should I change them to: Jinak2 tupai dan Malu2 tupai sungguhlaa...Eerk, buruknya peribahasa Melayu klu guna tupai?..ohoho, pencinta bahasa jgn marahkn aku...

So,aku cam geram2 gak laa tgok squirrel yg takut2 tp dekat2 mcmtu...Biskut xde bawa sbb kami puasakan so terbatal la niat nk menggoda si squirrel tu. Namun, hajat tertunai jugak bila kami berehat jap kat bangku sbb kaki aku lenguh dah berjalan. Hubby aku dok pnggil2 squirrel tu guna bunyi cam tikus bising buat sarang atas loteng. Then,ada respon baik punye dari squirrel tu. Pandang kami dan mula bergerak ke arah kami. Sambil tu, hidung dok kembang kempis, cuba hidu kami ada bawa mknn tak or sekadar nk mengacah2 jew. Haha. Mujur teringat ada beli kuih muih tadi kat Msian Hall, so dgn excited tp cuba control ayu, akupun cubit sikit kuih lapis tu. Hubby aku kata jgn campak tp sbb aku ni ada sindrom "takut jari kena gigit", maka tercampak jugaklah mknn tu atas tar jalan.

1. Meh meh, suapan kedua, meh..!


2. Sense of danger...?


Si Tupai tadipun punyalah excited, dok gigit2 mknn tuh, cutenyaa! cubitan mknn tu agak besar la klu nk dibandingkn dgn jari tupai yg comel tu so dia ambil masa dlm 7-8 saat tuk habiskan! Aduuh geramnyee aku tgok dia mkn, siap hadap muka aku lagi tuu, x lari! Tp second time aku bagi,dia mcm dpt sense aku takut kat dia, so dia pun lari bawah bngku mkn kat situ pulak. 3rd time bagi, dia cam berani pun ada, siap lompat kat bangku, minta lagi. Haha, Klakar laa tupai nii. Tapi dia mcm taw jer yg hubby aku nk ambil gmbar dia, dia hadap muka aku memula tu pastuh bile hubby aku nk snap gmbar, trus hadap hubby aku...hoho...comel2...comelnya ciptaan Ilahi...buat aku rindu betul nk main2 dgn kucing yg mak aku ternak kat umah tu...ada lah dekat 15 ekor yg berjaya hidup sehingga kini....wahahaha!


3. Alahai, comelnyaa...smngat tul makan!Look, she's looking at the camera!So clever!



Some more to share!: First Picture: First trial. Second Picture: She wants more!


No comments:

Post a Comment