Sunday, September 14, 2008

Celoteh Bahasa: Siri 1: Ramadhan & Balik Kampung

Okay, this time I write my blog using Bahasa Melayu. Try to write it in a proper way but seriously, I do loads of rojak here and there so, please forgive me for my bahasa rojak kay?...huhu

Ramadhan Datang Lagi...

H0h0,ni kali kedua aku jalani ibadah puasa kat sini. Mnggu pertama puasa, time tu aku tgh berada pd tahap kritikal gak laaa...Siapkn dissertation n then prepare for ViVa...ohohoho..bukan kereta ViVa itu, aku lum ade lesen lagik..hehe, tp yg dimaksudkan ialah persiapan utk mnghadapi soalan2 maut drpd penyelia aku, 2nd examiner and another external examiner. Ingtkan ada spectators, rupe2nye, hanya aku dan mereka2 yg disebutkn tadi shj yg terlibat...phew, nsb baik...!And million thanks to my hubby...tulun aku beri idea best cket bab2 buat ayat teknikal ni..Allah jua yg mampu membalas pertolongan dan pengorbanan yg tlh dilakukan !!

Mind the mind. View in front of the Queen Mary Main Building. This was shot right after completing the ViVa session!!!


Masuk mnggu kedua,adalah masa tuk aku berehat-rehat slpas penat memerah otak memikirkan cara2 nk selesaikan problem dlm projek tu...mujur masih siuman lagi...hehe. Tp cycle tidur dah tk betul daa...aku kene reset diri aku balik...mcmmana nk reset aku pun tk taw! Pagi masa tdo, mlm masa kerja? owh, owl kew?

Mnggu pertama tu, buka puasa beli luar. Owh, klu kat Msia maksud aku klu aku di Prt Raja, sure aku da pi Bazar Ramadhan kt Parit Raja tu...Mcm2 ada...tp kt sini, pilihan yg ada cukup terbatas...Bazar Ramadhan sure x delah...yg ada plng hmpir dgn umah aku, Pando's...bkn Nando's kay..Pando's jew yg ada hidang cuisine dr Msia dan ayam yg ala2 Nando's tuh..camnapun, masih x lei kalahkan mak aku bab2 masak bihun goreng nii...adeeh...Mnggu kedua ni laa br start masak2 balik...Mskn pertama sure Daging masak pedas...sebabnya: it's my fav. laa..=)

Ibadah puasa thn ni lebih dan tersngt istimewa sbb kali ni aku x puasa sbg org bujang tp sbg PUAN...ehehehe...lain rasanya...lebih bermakna hidup lebih2 lagi bab2 ibadah ni sbb ada org yg nk ingatkan dan nasihat selalu...!Owh terasa benar sungguh sabda Nabi berkenaan dgn hal2 nikah kahwin nii...Demikian jugak berkenaan dgn ibadah puasa ni..

Aku ada terbaca: Doa org2 berpuasa ni Allah makbulkan tak kira siang atau malam spnjng bulan Ramadhan dan ttg 10 mlm pertama adalah mlm rahmat, 10 mlm kedua adlh mlm pengampunan manakala 10 mlm ketiga adalah mlm lailatul qadar. So buat kwn2 semua,sebelum Ramadhan kali ini meninggalkn kita, rebutlah segala kebaikan pahala yg ada pd bulan Ramdahan ini yaa!

MAS: 26/09/08-12pm

Yahoooo...BALIK!haha, x sabo nye aku nk balik! Best sungguh dpt beraya di Msia nii! Tiket dah ditempah..bagus betul kak Noi ni, arini ckp trus tempah, besoknye da dapat itinerary! Kan bagus klu semua staf Unit Cuti Belajar(UCB) buat mcm kak Noi. "Fast & Reliable"! Mungkin UCB perlu guna tagline tuh kot baru smngat sikit semua staf utk melaksanakan kerja secepat mungkin dan penuh berdedikasi...owh, Mungkinkah?...

MH:Malaysian Hospitality: a mere theory than practical? Or the other way round?



Anyway,smlm dah calling2 parents aku...mak aku laa org plng gmbira pas dgr aku nk balik..double gembira pas dgr anak dia yg selama ni dok mengadu kat dia asyik kene buli kat sini dan takut x lepas MSc ni, akhirnya berjaya gak habiskan MSc ni dgn 1001 cabaran! Zillion thanks to mak n abah for the endless pray! Sob sob sob...Aku hanya anak yg tk punya apa2 jika tnpa doa dan restu dr mereka berdua yg sntiasa mendoakan aku semenjak aku belum lahir lagi ke dunia smpailah dah berkahwin ni, mereka ttp x putus2 mendoakan aku...Sob sob sob...syahdunyee...

Aku harapkan semoga Allah permudahkn dan selamatkan perjlnn kami nnt bermula dr Heathrow hinggalah ke Kuala Lumpur...oho, 12 jam lebih perjlnn tnpa henti, sure boring tp at least kurang penat kot klu nk dibndingkn time aku balik skjp arituh, kene transit kat Dubai la pastuh S'pore lak, penat dan pening sbb jet lag...tp akan boring kew klu balik berdua?=)...

And ni juga adlh pngalaman pertama berpuasa di dalam kapal terbang wktu siang2 nii..Last year dtg sini time puasa gak tapi mlm so, boleilaa mkn2 dan mkn sahur skali..tp this time, hurmmm...tgok mcmna nnt..To be honest, aku pening sikit bab2 garis masa nii...klu ikut pemahaman dan logik aku yg x seberapa ni, rasa2nya mmg akan masuk malam laa bile merentasi India sblum smpai ke Msia...sbbnya, aku nnt smpai Msia jam 7 pagi waktu tmpatan..eih merentasi India kew?Tapi rsnye lalu kot area tuh,aku pun x ingtlaa...owh puasa, mmg mnguji iman dan kesabaran...aku bakal tgok je kew org2 sekeliling aku mkn mknn yg sedap2 tuu?! owh...Sabarlaah yeee...=(

No comments:

Post a Comment