Tuesday, August 23, 2011

Home to be...

Tak sabar nak masuk dan hias rumah....!!!
Ya Allah, permudahkan dan percepatkanlah permohonan CF kami


Home sweet home!
Ada rezeki lebih, so kami ambil end lot tapi kene berkorban bab duit la 'especially' untuk pasang 'grill' semua tu. Dah survey, 1 rumah end lot, kos untuk grill sahaja dalam 4000. Antara kos-kos lain yang perlu diambil kira bila dah masuk nanti:
1. Grill - 4000
2. Plaster Ceiling (1 rumah) - 5000++
3. Kitchen Cabinet (wajib cantik sebab saya suka masak; walaupun tak berapa sedap) - 10,000++
4. Perabot - beli sikit-sikit kot

Tapi tengok keadaan juga lah, mana-mana yang perlu di 'cut budget', kita cut la. Kitchen cabinet tu jadi mahal sebab nak ambil full set hob+hood+built-in oven dan built-in microwave. Boleh pakai lama. Di tambah lagi nak ambil material yang cantik sikit (3G mirror or acrylic) plus nak buat breakfast bar yang muat sorang je duduk sebabnya lebar dapur terhad sikit. Design dapur ni, aku yang buat sendiri tapi berdasarkan rujukan majalah deko dan showroom kitchen cabinet yang aku dah pergi sebelum ni.


Banyak tingkap yang perlu di 'grill'kan = bertambah belanja untuk langsir pula! Tapi kalau nak jimat sikit, boleh guna roller blind or roman blind. Tapi roman dan roller blinds jual kat 'baagus' mahal sangat. Yang diskaun punya macam tak berapa nak cantik pulak!

En Hubby membuat ukuran segala tetingkap dan pepintu yang ada. Huhu

1 comment:

  1. hi anida tak sangka kite akan berjiran nanti...rumah anida yang mane ye?..saya dan suami tertunggu2 bila la nak dpt kunci dan cf :D..salam perkenalan dari saya...aishah

    ReplyDelete