Wednesday, August 25, 2010

2 Sept…

*sekadar gambar hiasan -->

Apa kene mengena 2 sept ni dgn aku? Selain menjadi hari terakhir utk fahim berumur 5 bulan 30 hari (mesti nk kaitkan dgn fahim…aiihhh..=D ), 2 sept adlh hari utk aku buat presentation kedua dpn SVs ku..uhuhuhu…Presentation ni kira penting gakla utk aku dan SVs sbb hasil drpd presentation ni akan digunakan utk buat Grant proposal…huhu…Masa,… sungguh cpt kau berlalu…tak boleh ke ubah system 24 j/sehari kepada 48 j/ sehari? Masa ni sesuatu yg relative. Kalau ikut pd pembacaan aku dan ditafsirkan oleh pemahaman aku yg x seberapa ni, dalam Al-Quran ada menyebutkan perbandingan masa…tak ingt pula exactly nisbah yg disebutkan dlm Al-Quran tp analogi yg aku boleh berikan lebih kurang mcmni la: 1 hari di akhirat : 1000 hari mengikut perhitungan kita. Ini analogi la, yg sebetulnya boleh tanya pd ustaz2 or En. Google…I need more time…(ßalasan ke ni? Aihhh..)

Honestly, 3 weeks are not enuff for me to find those info. related to my Ph.D stages. Seriously, maklumat yg ada very limited. UKM Library x subscribe SPIE, so aku kena subscribe under personal subscription, mujur ada special consideration rate, murah je la byrnnya…10USD with one free online journal. Yg ni aku ambil Biomedical Optics Journal. And then, add another 45USD for Optical Engineering Journal. Maklumat yg aku perlukan x banyak ada di IEEE, springer dan Elsevier…Buat phantom ni biasanya Optical Engineer, photonics expert dan seumpama dengannya …tp tkpe, benda baru bagi aku, aku suka nak belajar…(ß positive…positif…positive)

Roughly, ada 5 stages yg perlu aku buat; 1. Modeling of light interaction through tissue 2. Instrumentation Development 3. Phantom Development 4. Animal Model and 5. Human Testing (Clinical testing). Setiap stage ada cabarannya tersendiri yg perlu ditangani secara berbeza. Setakatni, yg aku rasa paling pening utk difikirkan ialah Probe Design. A few options that can be adopted but not sure which one are suitable sbb kene buat modification sikit. Utk phantom pula, aku cuma consider utk buat wet phantom, tp cabarannya terletak samada nak gunakan real blood circulation ataupun ink-water solutions. Animal model pula, nak kena isi animal ethic form dulu, nk kene survey menatang apa yg boleh 'dikorbankan', then kena attend workshop berkaitan animal handling. Cabaran utk modeling pula lain. Kena try simulate in 3D tp sblum tu, nak kena survey pula optical software yg boleh digunakan spya boleh dibeli. Paling murah jumpa 2500USD itupun utk single-license. "Prof, cukup tak duit geran sebelum ni utk dulukan pembelian software ni?" uhuhuhu

Jgn berundur sebelum mencuba! Walaupun hasilnya nanti tk seberapa tp kalau aku delay tunjuk dpn diaorg, mcmna nk tahu kekurangan2 yg perlu ditambah, betul tak?

No comments:

Post a Comment